16. Festival prava djece: diskriminacija
Autor: Vanja Perković, 25. 10. 2024.
Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja Izradile: Ivana Prezzi, Suzana Ković i Lucija Makjanić Čapalija Korelacija predmeta Hrvatski jezik, Etika i Poslovne komunikacije ostvarena je kroz zajedničku aktivnost učenika drugih, trećih i četvrtih razreda koji su, uz potporu profesorica, sudjelovali u prikazivanju i analizi filma Biti čovjek. Film, prikazan na 16. Festivalu prava djece, tematizira izazove s kojima se Romi suočavaju u suvremenom društvu, prikazujući kako u 21. stoljeću još uvijek postoje predrasude i diskriminacija prema ovoj manjinskoj skupini. TV reportaža Biti čovjek kroz osobne priče Roma ističe njihove napore u borbi protiv stereotipa i predrasuda, naglašavajući vrijednosti ljubavi prema jeziku, narodu i kulturi, kao i njihovo pravo na jednakost i poštovanje kao građana.
Nakon zajedničkog gledanja filma, učenici su u okviru predmeta Poslovne komunikacije dobili zadatak izraditi prezentacije na temu Diskriminacija, u kojima su trebali kritički analizirati prikazanu problematiku i predložiti načine suzbijanja stereotipa i predrasuda u društvu. Ova inovativna metoda poučavanja omogućila je učenicima da kroz multimedijalni sadržaj i interdisciplinarni pristup razumiju društvene izazove, razvijaju empatiju te kroz praktičan rad primjene stečena znanja.
Kroz ovakav pristup učenici su ostvarili sljedeće međupredmetne ishode i ishode struke:
Međupredmetni ishodi:
- Razvoj kritičkog mišljenja i razumijevanje društvenih pitanja – učenici su promišljali o nepravdama prema Romima, analizirali različite perspektive i razvijali vlastite stavove.
- Komunikacija i izražavanje – učenici su usavršavali vještine verbalnog i vizualnog izražavanja kroz izradu i prezentaciju zadane teme.
- Građanski odgoj i etika – učenici su kroz primjer diskriminacije Roma učili o važnosti poštivanja različitosti, ljudskih prava i prava manjina.
- Korištenje digitalnih alata – učenici su usvojili praktične vještine korištenja digitalnih alata potrebnih za izradu i predstavljanje prezentacija.
Ishodi struke iz predmeta Poslovne komunikacije 3:
- Vještine prezentiranja i profesionalne komunikacije – učenici su usavršavali vještine strukturiranja i jasnoće usmene prezentacije.
- Korištenje primjerenih komunikacijskih strategija – učenici su prilagodili jezik i ton komunikacije tako da potiču razumijevanje, toleranciju i dijalog.
- Razumijevanje poslovne etike i socijalne odgovornosti – kroz analizu diskriminacije učenici su razumjeli važnost socijalne odgovornosti u profesionalnom i društvenom kontekstu.
- Razvijanje timskog rada i suradnje – učenici su zajedničkim radom razvijali vještine suradnje i međusobnog podržavanja u radnom timu.
Učenici će debatirati na satu Hrvatskog jezika u nastavnom procesu koji slijedi i na taj način ostvariti ishode predmeta Hrvatski jezik:
- učenik raspravlja u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja (A.4.1)
- određuje temu, oblik, svrhu i namjenu rasprave: informiranje, dokazivanje
- oblikovanja argumenata i protuargumenata
- procjenjuje valjanost informacije
- govori u skladu s govornom ulogom
- razgovara radi donošenja zajedničkoga zaključka o mogućem rješenju problemske situacije ili o zajedničkoj odluci
- razlikuje činjenice od mišljenja i vrijednosnih sudova
- izriče stav, navodi argumente i protuargumente
- samostalno primjenjuje stečena znanja o hrvatskome standardnom jeziku, uvažava pravogovornu normu, govorne vrednote i neverbalne znakove
- učenik procjenjuje utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja (C.4.1)
- procjenjuje različita djelovanja tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na oblikovanje na oblikovanje vlastitog doživljaja stvarnosti i identiteta
- učenik obrazlaže povezanost vlastitog i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova (C.4.2)
- uspoređuje pojave iz različitih kulturnih krugova i opisuje njihove utjecaje na oblikovanje kulturnog identiteta
- posjećuje kulturno-umjetničke događaje i manifestacije u stvarnom i digitalnom okružju i procjenjuje ih.
Predmetnim se područjem (Kultura i mediji)
- potiče razvoj znanja o sebi i drugima, uvažavanje različitih uvjerenja i vrijednosti te se omogućuje djelovanje u društvenoj zajednici
- razumijevanje kulture s gledišta svakodnevnoga života, s društvenoga gledišta, kulture u odnosu na popularnu kulturu i kulture u odnosu prema književnosti i ostalim umjetnostima te utjecaj kulture na oblikovanje vlastitoga kulturnog identiteta
- poticanje svjesnosti o jedinstvenosti i vrijednosti različitih mišljenja, stavova i ideja, društava i kultura sa svrhom uspješne komunikacije te razumijevanja drugih i drukčijih.
Učenici zauzimaju kritički odnos prema prikupljenim informacijama iz medija i uvježbavaju procijeniti i vrjednovati njihove svrhe i namjene te ih stvaralački preoblikovati primjenom različitih strategija slušanja i govorenja na osnovu argumenata i protuargumenata radi donošenja zajedničkoga zaključka o mogućem rješenju problemske situacije, naravno pri tomu uvažavajući vrijednosti različitih mišljenja, stavova i ideja, kao i poštujući pravogovornu normu.
Odgojno-obrazovni ishodi iz predmeta Etika:
Škola je odgojno-obrazovna ustanova i vrlo je važno ozračje za formiranje osobnosti.
U školi nema mjesta za bilo kakvu rasnu, kulturnu, jezičnu, religijsku ili nacionalnu
diskriminaciju. Tolerancija podrazumijeva uvažavanje tuđih ideja, stavova i načina života što znači da trebamo biti osviješteni o različitosti u odnosu na nas same i prihvaćanje istog u svakodnevnom životu.
Godine 1995. UNESCO je dao definiciju tolerancije i ona glasi u cijelosti ovako:
“Tolerancija je poštovanje, prihvaćanje i uvažavanje bogatstva različitosti u našim svjetskim kulturama, naša forma izražavanja i način da budemo ljudi. Ona je zasnovana na znanju, otvorenosti, komunikaciji i slobodi mišljenja, savjesti i uvjerenju. Tolerancija je harmonija u različitostima. To nije samo moralna dužnost, to je također politički i zakonit zahtjev. Tolerancija, vrlina koja mir može učiniti mogućim, doprinosi mijenjanju kulture rata u kulturu mira. Tolerancija nije koncesija, dobrodušnost ili popustljivost. Tolerancija je, iznad svega aktivan stav potaknut priznanjem univerzalnih ljudskih prava i fundamentalna sloboda drugih. Nikako se ne može koristiti kao opravdanje za kršenje fundamentalnih vrijednosti. Tolerancija treba biti primjenjiva od strane pojedinaca, grupa i država. Tolerancija ja odgovornost koja nosi ljudska prava, pluralizam (uključujući kulturni pluralizam), demokraciju i vladavinu zakona. Ona uključuje odbacivanje dogmatizma i apsolutizma i potvrđuje standarde postavljene u instrumentima internacionalnih ljudskih prava Dosljedno poštovanje ljudskih prava, biti tolerantan, ne znači toleriranje socijalnih nepravdi
ili odbacivanje ili slabljenje tuđih uvjerenja. To znači biti slobodan, čvrsto se držati svojih uvjerenja i prihvaćati da se i drugi drže svojih. To znači prihvaćanje činjenice da ljudska bića, prirodno različita u svojim nastupima, situacijama, govoru, ponašanju i vrijednostima imaju pravo živjeti u miru i da budu kakvi jesu. Također znači da se nečija viđenja ne nameću drugima.”
Odgojno-obrazovna politika Republike Hrvatske promiče odgoj i obrazovanje u skladu s ljudskim pravima i pravima djece te ima za cilj osposobiti učenike za poštivanje različitosti, toleranciju i život u MULTIKULTURALMOM SVIJETU. U tome ključnu ulogu imaju odgojno-obrazovni djelatnici koji imaju zadatak PROMICATI inkluzivnu kulturu u sklopu koje će svaki učenik uživati svoja prava te ostvariti puni razvoj vlastitih potencijala bez obzira na svoje psihofizičke, socijalne ili kulturne različitosti. Dakle, učitelj razvija svoje kompetencija te u nastavni proces uključuje metode kojima će razvijati razredno zajedništvo i tolerantno okruženje koji stvaraju put prema prihvaćanju različitosti, odnosno inkluziji svakog učenika neovisno o razlikama. Upoznavajući druge ljude, razumijevajući drugačije vrednovanje stvarnosti postajemo BOGATIJI, te bolje razumijemo i sebe. Prihvaćanje i razumijevanje različitosti temelj je kvalitetnije komunikacije i života cijele društvene zajednice. Bogatstvo života nalazi se u toj različitosti.
Integracija ova tri predmeta u zajednički projekt pokazala se kao primjer dobre prakse koja inovativnim metodama učenicima pomaže u razvijanju emocionalne inteligencije, kritičkog mišljenja i profesionalnih komunikacijskih vještina, čime ih priprema za uspješno djelovanje u multikulturnom i inkluzivnom društvu.
Učenički radovi u prilogu:
Diskriminacija_Magdalena_Simundic,_Lea_Zupa.pptx (3.72 MB)
DISKRMINACIJA_RodicSetka.pptx (14.06 MB)
Sva postiguća naših učenika i naše škole dijelimo kroz publicističke vrste preko našeg novog portala
KonTaŠ?
https://kontash.com/
PROJEKT MOBILNOSTI
„TREASURE THE EXPERIENCE”
Dublin, Irska, 29.siječnja 2023. – 11.veljače 2023.
https://radio.hrt.hr/radio-split/vijesti/splitski-maturanti-radili-u-irskoj--10635521
Erasmus + projekt
Poziv učenicima
Obavijest o selekcijskom intervjuu
Odabir sudionika
Spremni za polazak
We`re back
na stranici www.studij.hr možete pronaći detaljne informacije u vezi s postupkom prijava na visoka učilišta, rangiranju, kalendaru s rokovima u postupku prijava, kao i mogućnosti usporedbe studijskih programa i ostvarenim bodovima za upis prethodnih godina. Na stranici su objavljeni i statistički podatci za sva visoka učilišta kojima se stječe uvid u broj prijavljenih i broj ostvarenih prava na upis za prethodne akademske godine.
Izložba “Poduzetničke boje”
Split, KTŠS, 11. travnja 2019.
Marketing za male i srednje poduzetnike
Video kao rezultat projekta Postani/ostani poduzetnik (POP)
Projekti |
strukovno obrazovanje |