preskoči na sadržaj

Komercijalno-trgovačka škola Split

 > Naslovnica
Vijesti

20. Noć muzeja: Muzeji – vidljivi i nevidljivi

Autor: Vanja Perković, 15. 1. 2025.

Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja u sklopu projekta BrAIn
Pripremile: Ivana Prezzi, Magda Barišić, Vanja Perković i ravnateljica Mirela Maričić

Izborni predmet: Umjetna inteligencija: od konecpta do primjene

Uvod za aktivnost: Umjetna inteligencija i umjetnost – etički aspekti

Izložba slika umjetne inteligencije
Godine 2023. u Zagrebu održana je jedinstvena izložba slika koje je stvorila umjetna inteligencija, predstavljajući tehnološki i inovacijski projekt bez presedana u Hrvatskoj i regiji, a možda i u svijetu. Cilj projekta je bio potaknuti znatiželju i približiti tehnologiju općoj populaciji na vizualan i pristupačan način. Kroz ovu izložbu, posjetitelji su imali priliku svjedočiti mogućnostima umjetne inteligencije i promišljati o njenom potencijalu u kreativnim procesima, ali i o granicama koje ona postavlja ljudskoj umjetnosti. Isječci izložbe dostupni su na https://www.index.hr/magazin/clanak/foto-u-zagrebu-otvorena-prva-izlozba-slika-koje-je-stvorila-umjetna-inteligencija/2493961.aspx

Noć muzeja – 20. obljetnica
Nekoliko godina kasnije, učenici će posjetiti jubilarnu 20. Noć muzeja, manifestaciju koja je od svojih skromnih početaka s nekoliko zagrebačkih muzeja prerasla u najveći kulturni događaj u Hrvatskoj. Tema ovogodišnje Noći muzeja, "Muzeji – vidljivi i nevidljivi", otvara prostor za promišljanje o muzeju kao dinamičnoj instituciji koja ne samo da čuva kulturnu baštinu, već istražuje i stvara nove smjernice u suvremenim tendencijama, uključujući tehnologiju. Tema također skreće pozornost na ono što je publici nevidljivo, poput konzervatorsko-restauratorskih odjela, muzejske laboratorije i druge skrivene aspekte rada muzeja. Učenici koji pohađaju predmet Umjetna inteligencija: od konecpta do primjene, posjetit će Galeriju umjetnina u Splitu dana 31.01.2025., te se upoznati sa slavnim hrvatskim umjetnicima 20. Stoljeća.

Poveznica teme Noći muzeja i umjetne inteligencije
Suvremeni muzeji postaju sve vidljiviji kroz digitalne platforme i tehnologiju, pomičući granice klasičnog muzeja. Umjetna inteligencija kao nova kreativna sila dodatno proširuje te granice, čineći nevidljivo vidljivim. Upravo su AI-generirana umjetnička djela primjer kako tehnologija transformira tradicionalne oblike umjetnosti i pruža nove alate za istraživanje ljudske kreativnosti.

Kao što muzeji kroz nevidljive procese istražuju i oblikuju vidljive zbirke, tako i umjetna inteligencija kroz složene algoritme stvara vizualne prikaze koji nose poruke. No, otvaraju se i pitanja – što je vidljivo, a što nevidljivo u umjetnosti koju stvara AI? Je li kreator slike algoritam, njegov programer ili netko tko koristi AI kao alat?


Ova pitanja poslužit će kao temelj našoj današnjoj aktivnosti, gdje ćemo usporediti umjetničke radove stvorene AI-om i djela hrvatskih umjetnika iz 20. stoljeća. Raspravljat ćemo o etičkim aspektima umjetne inteligencije i njenom utjecaju na umjetnost, pokušavajući razumjeti kako se razvijaju granice između vidljivog i nevidljivog u stvaranju i percepciji umjetnosti.

Aktivnost za učenike: Umjetna inteligencija i umjetnost – etički aspekti (trajanje: 4 sata)

Nastavna cjelina: Etički aspekti

Korelacija: Stvaranje umjetne inteligencije vs. stvarna umjetnost


Cilj aktivnosti

  • Razviti kritičko razmišljanje o utjecaju umjetne inteligencije na umjetnost i društvo.
  • Istražiti etičke dileme koje proizlaze iz primjene umjetne inteligencije u kreativnim procesima.
  • Razviti sposobnost donošenja informiranih odluka o korištenju tehnologije u umjetnosti.
  • Povezati iskustva izložbi s teorijskim znanjima o umjetnoj inteligenciji.

Struktura aktivnosti

1. Uvodni dio (30 minuta)

Aktivnosti:

  1. Razgovor i refleksija
    • Pitanja za poticanje diskusije:
      • Što vas je najviše iznenadilo na izložbi slika koje je stvorila umjetna inteligencija?
      • Kako doživljavate razliku između AI umjetnosti i umjetnosti slavnih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća?
    • Kratak pregled ciljeva aktivnosti.
  2. Pojmovno razjašnjenje
    • Objasniti razliku između stvaranja umjetničkih djela od strane ljudi i generativnih modela umjetne inteligencije.
    • Predstaviti ključne etičke dileme u vezi s AI u umjetnosti (autorska prava, autentičnost, ljudska kreativnost).

2. Radionica (2 sata)

Faza 1: Analiza i usporedba (60 minuta)

  • Zadatak 1: Učenici u grupama uspoređuju slike iz dviju izložbi prema sljedećim kriterijima:
    • Emocionalni dojam: Koje emocije izazivaju?
    • Tehnička izvedba: Što primjećuju u stilovima i tehnikama?
    • Poruka i simbolika: Postoji li razlika u komunikaciji poruke?
  • Izvještavanje grupa: Svaka grupa iznosi svoje zaključke.

Faza 2: Rasprava o etičkim aspektima (60 minuta)

  • Postaviti ključna pitanja za diskusiju:
    • Je li umjetnost stvorena od strane AI "prava" umjetnost?
    • Treba li umjetnička djela generirana AI-om imati istu vrijednost kao djela stvorena od strane ljudi?
    • Kakve implikacije AI ima na rad umjetnika i budućnost umjetnosti?
  • Učenici iznose svoja mišljenja, koristeći argumentaciju temeljenu na izložbama i teorijskom znanju.

3. Zaključni dio (30 minuta)

Zadatak za učenike:
Nakon rasprave, učenici izrađuju kolaž plakat ili digitalnu prezentaciju (ovisno o dostupnim resursima) na temu:

  • "Umjetna inteligencija i umjetnost: izazovi i mogućnosti"
  • Plakat/prezentacija mora uključivati:
    • Primjere s obje izložbe.
    • Identificirane etičke dileme.
    • Prijedloge za odgovorno korištenje AI u umjetnosti.

4. Refleksija i samoevaluacija (30 minuta)

Učenici individualno pišu kratki osvrt:

  • Što sam naučio o vezi između AI i umjetnosti?
  • Koje etičko pitanje smatram najvažnijim i zašto?
  • Kako bih ja odgovorno koristio umjetnu inteligenciju u stvaranju umjetnosti?

Napomena: Rezultati (plakati, prezentacije i refleksije) naknadno će se objaviti na stranicama škole kao dio rasprave o AI i umjetnosti za ostale učenike.




KonTaŠ?

Sva postiguća naših učenika i naše škole dijelimo kroz publicističke vrste preko našeg novog portala

KonTaŠ?

https://kontash.com/

                
ali i preko društvenih mreža:

  

 

 

ERASMUS+

 

 

 

PROJEKT MOBILNOSTI
„TREASURE THE EXPERIENCE”
Dublin, Irska, 29.siječnja 2023. – 11.veljače 2023.
https://radio.hrt.hr/radio-split/vijesti/splitski-maturanti-radili-u-irskoj--10635521
 
Erasmus + projekt
Poziv učenicima 
Obavijest o selekcijskom intervjuu 
Odabir sudionika
Spremni za polazak
We`re back
 

 

 

na stranici www.studij.hr možete pronaći detaljne informacije u vezi s postupkom prijava na visoka učilišta, rangiranju, kalendaru s rokovima u postupku prijava, kao i mogućnosti usporedbe studijskih programa i ostvarenim bodovima za upis prethodnih godina. Na stranici su objavljeni i statistički podatci za sva visoka učilišta kojima se stječe uvid u broj prijavljenih i broj ostvarenih prava na upis za prethodne akademske godine.

UPISI

PROJEKTI

Save, be happy! šk.god.2022./2023.

 

Projekt Come, See, Learn... dobio je europsku oznaku kvalitete 

 

PODUZETNIŠTVO

Izložba “Poduzetničke boje”

Split, KTŠS, 11. travnja 2019.

Marketing za male i srednje poduzetnike

Video kao rezultat projekta Postani/ostani poduzetnik (POP)

 

CARNET

ZNAŠ LI SE ZAŠTITITI NA INTERNETU ?

Korisni linkovi
EU projekti

 

CMS za škole logo
Komercijalno-trgovačka škola Split / A. G. Matoša 60, HR-21000 Split / ss-kom-trg-st.skole.hr / ured@ss-kom-trg-st.skole.hr
preskoči na navigaciju