preskoči na sadržaj

Komercijalno-trgovačka škola Split

 > Naslovnica
Vijesti

Korištenje AI pri izradi završnog rada

Autor: Vanja Perković, 25. 4. 2024.

Izradile: Ivana Prezzi, Magda Barišić i Vanja Perković

Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja

Maturantima smo održale predavanje u trajanju od 2 školska sata i pokazali im na koji način mogu koristiti AI pri izradi završnog rada pri čemu su maturanti ostvarili sljedeće ishode:

  • korištenje alata za generiranje digitalnih sadržaja
  • koristiti alate umjetne inteligencije za izradu digitalnih sadržaja
  • razvijati kreativnost i inovativnost u stvaranju digitalnih sadržaja
  • prepoznavanje moralnih i etičkih dilema
  • prepoznati moralne i etičke dileme koje proizlaze iz primjene AI
  • razumjeti važnost poštivanja ljudskih prava i raznolikosti u digitalnom okruženju

Maturanti mogu koristiti umjetnu inteligenciju pri izradi završnog rada na nekoliko načina, ali istovremeno vodeći se sljedećim uputama: (pod Više)

  • Korištenje alata za generiranje digitalnih sadržaja: Maturanti mogu koristiti alate temeljene na umjetnoj inteligenciji za generiranje digitalnih sadržaja relevantnih za njihov završni rad. Primjerice, mogu koristiti alate za generiranje teksta kako bi stvorili uvodne dijelove, analize ili zaključke svog rada. 

Generirani tekst Uvoda na temu Franšiza korištenjem alata ChatGPT     Također, mogu koristiti alate za generiranje slika ili grafika kako bi vizualno prikazali podatke ili koncepte izrađene u radu. Korištenje alata temeljenih na umjetnoj inteligenciji za generiranje teksta može biti korisno maturantima u izradi završnog rada, ali je važno istaknuti zašto je važno da ne prepuste cijeli proces umjetnoj inteligenciji. Evo nekoliko razloga:

  1. Kontrola nad kvalitetom sadržaja: Iako alati za generiranje teksta temeljeni na umjetnoj inteligenciji mogu proizvesti sadržaj, kvaliteta tog sadržaja može varirati. Maturanti imaju kontrolu nad kvalitetom sadržaja kada sami pišu ili uređuju tekst. Oni su u boljoj poziciji da procijene jesu li informacije točne i relevantne za njihov rad.
  2. Individualnost i originalnost: Završni radovi trebaju odražavati individualnost i originalnost maturanata. Iako alati za generiranje teksta mogu pomoći u izradi dijelova rada, maturanti bi trebali dodati vlastite ideje, analize i perspektive kako bi personalizirali sadržaj. To im omogućuje da izraze svoje misli i stavove na način koji je jedinstven i autentičan.
  3. Razvoj vještina pisanja: Pisanje je važna vještina koju maturanti trebaju razvijati. Ako prepuste cijeli proces pisanja umjetnoj inteligenciji, propuštaju priliku za razvoj vlastitih vještina pisanja. Aktivno sudjelovanje u procesu pisanja omogućuje im da vježbaju izražavanje svojih ideja, strukturiranje teksta i argumentaciju.
  4. Razumijevanje teme: Maturanti koji sami pišu ili uređuju tekst imaju bolje razumijevanje teme o kojoj pišu. Kroz istraživanje i pisanje, oni produbljuju svoje znanje i razumijevanje teme, što rezultira bolje kvalitetnim i informativnim sadržajem.
  • Razvijanje kreativnosti i inovativnosti u stvaranju digitalnih sadržaja: Korištenjem umjetne inteligencije za generiranje digitalnih sadržaja, maturanti imaju priliku razviti svoju kreativnost i inovativnost. Mogu eksperimentirati s različitim alatima i tehnikama te prilagoditi generirane sadržaje svojim potrebama i zahtjevima svog završnog rada.

 Generirana slika korištenjem alata Gencraft          

  • Prepoznavanje moralnih i etičkih dilema: Dok koriste alate temeljene na umjetnoj inteligenciji, maturanti trebaju biti svjesni moralnih i etičkih dilema koje se mogu pojaviti. Na primjer, mogu razmišljati o tome kako se njihovi odabiri alata ili korišteni algoritmi odnose na ljudska prava, privatnost ili raznolikost. Važno je da budu osviješteni o potencijalnim implikacijama njihovih odluka i praksi u digitalnom okruženju te da poduzmu odgovarajuće korake kako bi osigurali poštivanje tih vrijednosti.

Na ovaj način, maturanti mogu integrirati korištenje umjetne inteligencije u svoj završni rad dok istovremeno razvijaju kreativnost, inovativnost te svijest o moralnim i etičkim pitanjima. Razumijevanje moralnih i etičkih načela u korištenju alata temeljenih na umjetnoj inteligenciji ključno je za maturante iz nekoliko razloga:

  • Poštivanje ljudskih prava i raznolikosti: Korištenje umjetne inteligencije može imati širok utjecaj na društvo i pojedince. Maturanti moraju biti svjesni potencijalnih implikacija svojih odluka i praksi u digitalnom okruženju, uključujući poštivanje osnovnih ljudskih prava poput privatnosti, slobode izražavanja i nediskriminacije. Razumijevanje raznolikosti i poštivanje različitih perspektiva također je važno za stvaranje inkluzivnog digitalnog prostora.
  • Odgovornost za rezultate: Maturanti su odgovorni za posljedice svojih djela, uključujući i korištenje alata temeljenih na umjetnoj inteligenciji. Ako ne poduzmu odgovarajuće korake kako bi osigurali poštivanje moralnih i etičkih vrijednosti, mogu pridonijeti stvaranju negativnih ili štetnih utjecaja na društvo i pojedince. Evo nekoliko konkretnih koraka koje bi trebali poduzeti kako bi osigurali poštivanje tih vrijednosti:
  1. Izvor informacija: Maturanti bi trebali pažljivo odabrati izvore informacija i osigurati da su pouzdani, relevantni i istiniti. Korištenje neprovjerenih ili neautentičnih izvora može rezultirati širenjem lažnih ili netočnih informacija.Primjer: Umjesto da koriste neprovjereni blog kao izvor, maturanti trebaju preferirati znanstvene radove, knjige, ili članke iz provjerenih izvora.
  2. Citatiranje i referenciranje: Važno je pravilno citirati i referencirati sve korištene izvore kako bi se izbjeglo plagiranje i poštovale autorske prava.Primjer: Maturanti bi trebali koristiti odgovarajući stil citiranja  i jasno navesti izvore informacija koje su koristili u svom radu.
  3. Analiza i kritičko razmišljanje: Maturanti bi trebali analizirati informacije s kritičkim umom i preispitivati različite perspektive. Trebali bi biti svjesni potencijalnih pristranosti ili predrasuda u informacijama koje koriste.Primjer: Umjesto da prihvaćaju informacije bez provjere, maturanti bi trebali postavljati pitanja, istraživati suprotstavljene argumente i donositi informirane zaključke.
  4. Pojedinačni doprinos: Maturanti bi trebali doprinijeti originalnim idejama i analizama u svom radu, umjesto da se oslanjaju isključivo na tuđe radove ili generirane sadržaje.Primjer: Umjesto da prepuste umjetnoj inteligenciji generiranje cijelog teksta svog rada, maturanti bi trebali koristiti alate za generiranje teksta kao pomoć pri brainstormingu ili izradi određenih dijelova, dok sami doprinose svojim analizama i zaključcima.
  • Transparentnost i odgovornost: Transparentnost u korištenju umjetne inteligencije ključna je za održavanje povjerenja u te tehnologije. Maturanti trebaju biti otvoreni i transparentni o načinu na koji koriste alate temeljene na umjetnoj inteligenciji te osigurati da su njihove prakse u skladu s moralnim i etičkim načelima. Također, trebaju biti spremni preuzeti odgovornost za svoje postupke i rezultate.
  • Promicanje dobrobiti: Korištenje umjetne inteligencije treba služiti dobrobiti društva i pojedinaca. Maturanti bi trebali poduzeti korake kako bi osigurali da njihove odluke i prakse doprinose pozitivnom utjecaju i rješavanju društvenih problema, umjesto stvaranju ili produbljivanju negativnih posljedica.

U konačnici, osvještavanje potencijalnih moralnih i etičkih implikacija korištenja umjetne inteligencije ključno je za razvoj odgovornih i etički osviještenih građana. Maturanti trebaju biti proaktivni u poduzimanju koraka kako bi osigurali poštivanje tih vrijednosti i doprinijeli izgradnji pozitivnog digitalnog okruženja. Poduzimanje navedenih koraka pomaže maturantima da osiguraju da njihov završni rad bude ne samo akademski relevantan, već i moralno i etički prihvatljiv, te da doprinese pozitivnom utjecaju na društvo i pojedince.




KonTaŠ?

Sva postiguća naših učenika i naše škole dijelimo kroz publicističke vrste preko našeg novog portala

KonTaŠ?

https://kontash.com/

                
ali i preko društvenih mreža:

  

 

 

ERASMUS+

 

 

 

PROJEKT MOBILNOSTI
„TREASURE THE EXPERIENCE”
Dublin, Irska, 29.siječnja 2023. – 11.veljače 2023.
https://radio.hrt.hr/radio-split/vijesti/splitski-maturanti-radili-u-irskoj--10635521
 
Erasmus + projekt
Poziv učenicima 
Obavijest o selekcijskom intervjuu 
Odabir sudionika
Spremni za polazak
We`re back
 

 

 

na stranici www.studij.hr možete pronaći detaljne informacije u vezi s postupkom prijava na visoka učilišta, rangiranju, kalendaru s rokovima u postupku prijava, kao i mogućnosti usporedbe studijskih programa i ostvarenim bodovima za upis prethodnih godina. Na stranici su objavljeni i statistički podatci za sva visoka učilišta kojima se stječe uvid u broj prijavljenih i broj ostvarenih prava na upis za prethodne akademske godine.

UPISI

PROJEKTI

Save, be happy! šk.god.2022./2023.

 

Projekt Come, See, Learn... dobio je europsku oznaku kvalitete 

 

PODUZETNIŠTVO

Izložba “Poduzetničke boje”

Split, KTŠS, 11. travnja 2019.

Marketing za male i srednje poduzetnike

Video kao rezultat projekta Postani/ostani poduzetnik (POP)

 

CARNET

ZNAŠ LI SE ZAŠTITITI NA INTERNETU ?

Korisni linkovi
EU projekti

 

CMS za škole logo
Komercijalno-trgovačka škola Split / A. G. Matoša 60, HR-21000 Split / ss-kom-trg-st.skole.hr / ured@ss-kom-trg-st.skole.hr
preskoči na navigaciju