OBJAVA REZULTATA ISTRAŽIVANJA - “Važno je znati upravljati novcem”
Autor: Vanja Perković, 9. 4. 2024.
Financijsko znanje odnosi se na poznavanje i razumijevanje osnovnih financijskih pojmova i izračuna. Financijsko ponašanje označava odgovorno upravljanje novcem, a odnos prema novcu promatra na koji način učenici doživljavaju novac. Teme financijske pismenosti najčešće se obrađuju prilikom obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca. Svjetski i Europski tjedan novca vodeći je globalni događaj podizanja svijesti o važnosti financijskog obrazovanja odraslih, djece i mladih. Cilj obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca je financijskim obrazovanjem unaprijediti razinu financijske pismenosti i omogućiti djeci, mladima i građanima stjecanje znanja, vještina, stavova i ponašanja nužnih u svakodnevnom privatnom i poslovnom životu kako bi u budućnosti mogli donositi primjerene financijske odluke.
Na temu financijske pismenosti mladih provode se različita istraživanja. Znanstvenici sa sveučilišta Sheffield proveli su istraživanje na 3200 djece između 11 i 15 godina. Istraživanje je pokazalo da djeca koja imaju honorarni posao u ranoj tinejdžerskoj dobi više će štedjeti kad odrastu nego oni koji novac dobivaju od roditelja. Istraživanje je također pokazalo da djeca koja su štedjela tijekom djetinjstva nastavljaju štedjeti i kad budu odrasle osobe Na potrošačko ponašanje utjecat će i potrošačke navike roditelja. Roditeljski poticaj da se prime posla tijekom praznika i vikendima, djeci će ojačati karakter i olakšati im život u odrasloj dobi.
Kako raspolažu svojim novcem i kolika je razina financijske pismenosti učenika Komecijalno-trgovačke škole Split zanimalo je Mariju Istenić i Ivanu Čotu te su od 18. do 29. ožujka 2024. godine provele istraživanje među učenicima komercijalnog smjera. U istraživanju je sudjelovalo 135 učenika trećih i četvrtih razreda.
Rezultati ankete pokazali su da
- učenici imaju na raspolaganju svoj mjesečni džeparac, a 83% učenika novac dobiva od roditelja
- 65% učenika smatra da im je iznos mjesečnog džeparca dovoljan za njihove potrebe
- 77% učenika smatra da srednjoškolci mogu zaraditi za svoj džeparac, a na pitanje misle li da racionalno raspolažu svojim novcem polovina učenika odgovorilo je potvrdno
- učenici uglavnom troše na jelo i piće, izlaske, odjeću i obuću, a 17% njih troši i na cigarete i alkohol
- učenici smatraju da je korisno štedjeti, a njih 36% i odvaja dio novca za štednju
- 34% učenika bi željelo štedjeti za automobil, 33% za putovanja, a samo 2% za obrazovanje
- posebnu pozornost privlači podatak da je 92% učenika spremno raditi preko ljeta, a njih 48% već je radilo preko ljetnih praznika
- na pitanja vezana uz kamatnu stopu točno je odgovorilo 35% učenika, na pitanja o inflaciji 89% učenika dalo je točan odgovor, a na pitanja o bruto plaći točno je odgovorilo 68% učenika
- koncept vremenske vrijednosti novca razumije ili djelomično razumije 91% učenika, koncept kamate na zajam razumije ili djelomično razumije 64% učenika, izračun jednostavne kamate razumije ili djelomično razumije 73% učenika, izračun složene kamate razumije ili djelomično razumije 67% učenika, povezanost rizika i zarade razumije ili djelomično razumije 79% učenika, koristi diverzifikacije u svrhu zaštite od rizika razumije ili djelomično razumije 67% učenika
- s tvrdnjom da je važno znati upravljati novcem slaže se 58% učenika, da trošenje novca treba pažljivo planirati misli 56% učenika, da financijska pismenost nije važna samo za odrasle smatra 60% ispitanika, da je važno dio zarađenog novca odvojiti za štednju misli 38% učenika, a s tvrdnjom da novac postoji da bi se trošio jer jednom se živi slaže se 38% učenika
- 36% učenika želi naučiti više o financijskoj pismenosti, njih 60% smatra da u školi imaju prilike učiti o financijskoj pismenosti, 19% učenika smatra da je učenje o financijskoj pismenosti dodatno opterećenje za učenike, 47% ih smatra da mladi trebaju razumjeti pojmove kao što su debitna kartica, osobni proračun, štednja, kamate…, a samo 28% učenika je zainteresirano za radionicu o financijskoj pismenosti
- 84% ispitanika smatra da je novac jako važan, a na pitanje kakav bi posao u budućnosti željeli imati 30% učenika prednost daju poslu kojeg vole, dok 62% smatra da je najvažnije da je posao dobro plaćen
- čak 90% ispitanika smatra da se njihovi vršnjaci trebaju u školi više educirati o financijskoj pismenosti.
Iz dobivenih rezultata vidljivo je da bi se učenici trebali bolje educirati na temu financijske pismenosti. Djeca su svakodnevno izložena raznim oblicima oglašavanja od najranije dobi. Oglašavanje usmjereno prema mladima dokazalo se kao unosan posao. Marketinška industrija uvelike utječe na mlade potičući ih na pretjeranu potrošnju. Zato je potrebno kontinuirano raditi na podizanju financijske svijesti kod djece i mladih, educirati ih i potaknuti na razmišljanje o budućnosti i planiranju, ukazati na jačanje svijesti o prihodima odnosno rashodima, kako bi bili sposobni ispravno odlučivati o potrošnji, odnosno voditi sami svoj osobni proračun i štedjeti.
Rezultati istraživanja mogu poslužiti za formuliranje preporuka unaprjeđenja obrazovnih procesa u području financijske pismenosti.
Rezultati istraživanja:
Sva postiguća naših učenika i naše škole dijelimo kroz publicističke vrste preko našeg novog portala
KonTaŠ?
https://kontash.com/
PROJEKT MOBILNOSTI
„TREASURE THE EXPERIENCE”
Dublin, Irska, 29.siječnja 2023. – 11.veljače 2023.
https://radio.hrt.hr/radio-split/vijesti/splitski-maturanti-radili-u-irskoj--10635521
Erasmus + projekt
Poziv učenicima
Obavijest o selekcijskom intervjuu
Odabir sudionika
Spremni za polazak
We`re back
na stranici www.studij.hr možete pronaći detaljne informacije u vezi s postupkom prijava na visoka učilišta, rangiranju, kalendaru s rokovima u postupku prijava, kao i mogućnosti usporedbe studijskih programa i ostvarenim bodovima za upis prethodnih godina. Na stranici su objavljeni i statistički podatci za sva visoka učilišta kojima se stječe uvid u broj prijavljenih i broj ostvarenih prava na upis za prethodne akademske godine.
Izložba “Poduzetničke boje”
Split, KTŠS, 11. travnja 2019.
Marketing za male i srednje poduzetnike
Video kao rezultat projekta Postani/ostani poduzetnik (POP)
Projekti |
strukovno obrazovanje |