2024-05-03 09:03:27

"Van prostora i vremena" - simulacija dizajna održive ambalaže za globalno tržište

Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja

Izradile: Magda Barišić i Ivana Prezzi

Povodom Europskog tjedna za smanjenje otpada, nastavnica Magda Barišić i Ivana Prezzi provele su inovativnu metodu suradnje s učenicima 4.c razreda. Cilj je bio podići svijest o važnosti smanjenja otpada i pravilnog postupanja s ambalažom, istovremeno ostvarujući međupredmetne teme održivog razvoja. Na temelju Aktivnosti 1 koju su učenici odradili u studenom, za kraj školske godine, ostvarujemo Aktivnost 2 u korelaciji navedenih predmeta.                              

  

Aktivnost 1: Projekcija filma "Van prostora i vremena"

U sklopu aktivnosti, učenici su sudjelovali u projekciji filma "Van prostora i vremena", koji je tematski povezan s izazovima upravljanja otpadom i problematikom ambalaže. Ovaj korak omogućio je učenicima da se dublje upuste u temu te da kroz audiovizualni medij steknu bolji uvid u probleme i moguća rješenja.

 

Obrađivanje teme kroz interdisciplinarni pristup

Nadalje, u nastavnom procesu korišteni su didaktički dokumenti pronađeni na službenoj web stranici Europskog tjedna za smanjenje otpada kao osnova za obradu teme ambalaže: https://www.yumpu.com/xx/document/view/68545542/euyc-hrvatska-ewwr-2023  Kroz analizu tih materijala, učenici su stekli dublje razumijevanje utjecaja ambalaže na okoliš te su bili potaknuti na razmišljanje o alternativnim rješenjima.

 

Integracija odgojno-obrazovnih očekivanja međupredmetne teme ODRŽIVI RAZVOJ:

Povezanost održivog razvoja (Domena A):

A.5.1. Kritičko promišljanje: Učenici su potaknuti na kritičko razmišljanje o povezanosti vlastitog načina života s utjecajem na okoliš i ljude, posebice kroz analizu problema ambalaže i upravljanja otpadom.

A.5.2. Analiza načela održive proizvodnje i potrošnje: Analizom materijala o održivosti ambalaže, učenici su razvijali sposobnost analize načela održive proizvodnje i potrošnje.

Djelovanje održivog razvoja (Domena B):

B.5.1. Kritičko promišljanje: Učenici su potaknuti na kritičko razmišljanje o utjecaju njihovog djelovanja na Zemlju i čovječanstvo kroz svjesnost o problemima otpada i upravljanja ambalažom.

Dobrobit održivog razvoja (Domena C):

C.5.1. Objašnjavanje povezanosti: Učenici su poticali na objašnjavanje povezanosti potrošnje resursa i pravedne raspodjele radi osiguranja opće dobrobiti, s fokusom na alternativne načine upravljanja ambalažom.

Integracija društvenog i ekološkog marketinga

U sklopu predmeta Marketing, učenici su istraživali koncepte društvenog i ekološkog marketinga, koji sve više postaju ključni u svim sektorima industrije. Ovo uključuje:

Društveno-odgovorni marketing: Naglasak je na marketinškim odlukama koje uzimaju u obzir društvene i ekološke učinke. Zeleni marketing: Poseban fokus stavljen je na društveno-odgovorni marketing u kojem se sve marketinške odluke donose uvažavajući moguće učinke na okoliš.

Ova integracija omogućila je učenicima da razumiju kako marketinške strategije mogu biti usmjerene prema održivijim praksama, uzimajući u obzir potrebe društva i zahtjeve za očuvanjem okoliša.

 

Globalizacija je ključni koncept u međunarodnom poslovanju i vanjskotrgovinskim odnosima te može biti sjajan okvir za interaktivnu nastavu s učenicima. U korelaciji predmeta, odlučile smo  povezati društveno odgovorni i zeleni marketing  s temom globalizacije:

Analiza životnog ciklusa ambalaže u kontekstu globalizacije: Nastavnik potiče učenike da razmišljaju o globalnoj dimenziji proizvodnje i potrošnje ambalaže. Pitanja poput "Kako globalizacija utječe na izbor materijala i dizajn ambalaže?" ili "Kakav je utjecaj globalne trgovine na upravljanje otpadom?" mogu potaknuti dublje razumijevanje veza između održivosti, globalizacije i upravljanja ambalažom. Izrada SWOT analize o ambalaži u kontekstu globalnog tržišta: Učenici mogu primijeniti SWOT analizu na primjere ambalaže s globalnim naglaskom. Na primjer, analiza ambalaže za proizvode koji se izvoze može istaknuti izazove i prilike povezane s globalizacijom, kao i utjecaj na tržište i potrošače diljem svijeta. Simulacija dizajna održive ambalaže za globalne tržišne uvjete: Kroz ovu aktivnost, učenici mogu razvijati kreativnost i strateško razmišljanje prilagođeno globalnom poslovnom okruženju. Fokus na tome kako dizajn ambalaže može zadovoljiti različite kulturne i ekonomske potrebe diljem svijeta naglašava važnost prilagodljivosti u kontekstu globalizacije. Istraživanje lokalnih i globalnih inicijativa za upravljanje ambalažom: Učenici mogu uspoređivati inicijative za upravljanje ambalažom na lokalnoj razini s globalnim trendovima. Kroz istraživanje, učenici će bolje razumjeti kako globalizacija oblikuje politike upravljanja otpadom i održivost u različitim zemljama.

Ove metode rada  integrirane su u nastavni plan predmeta Marketing i  Tehnika  vanjskotrgovinskog poslovanja kako bi se omogućilo učenicima da bolje razumiju kompleksnu povezanost između globalizacije, održivosti i vanjskotrgovinskih praksi. Za kraj školske godine, koristit ćemo interaktivnu aktivnost simulacije i istraživanja kako bi angažirali učenike da praktično primijenjene koncepte.

Aktivnost 2: Simulacija dizajna održive ambalaže za globalno tržište

Cilj zadatka: Razviti kreativnost i strateško razmišljanje u dizajnu održive ambalaže prilagođene za globalnu uporabu.

Opis zadatka:

Uvodna faza (istraživanje): Učenici će istražiti trenutne trendove u dizajnu održive ambalaže širom svijeta. Trebaju istražiti primjere uspješnih inovacija u ambalaži koje su prilagođene globalnim tržištima. Definiranje zadatka: Nastavnik će postaviti zadatke učenicima da osmisle dizajn održive ambalaže za određeni proizvod koji bi se mogao izvoziti i prodavati na globalnom tržištu. Primjeri proizvoda mogu uključivati prehrambene proizvode, kozmetiku, elektroniku ili moda. Analiza ciljanih tržišta: Učenici će istražiti ciljana tržišta za odabrani proizvod (npr.SAD, EU, Kina). Trebaju razumjeti kulturne, ekonomske i ekološke specifičnosti svakog tržišta. Dizajniranje održive ambalaže: Učenici će razviti koncepte za održivu ambalažu koja će odgovarati potrebama ciljanih tržišta. Trebaju uzeti u obzir faktore poput reciklabilnosti, materijala, praktičnosti i estetike. Izrada prototipa: Nakon što razviju koncepte, učenici će stvoriti prototip ambalaže koristeći jednostavne materijale poput papira, kartona ili plastike. Prototip treba ilustrirati njihov dizajn i funkcionalnost. Prezentacija i evaluacija: Svaki učenik će prezentirati svoj dizajn održive ambalaže pred razredom. Prezentacija treba uključivati obrazloženje dizajna, analizu ciljanih tržišta te argumente o održivosti i praktičnosti njihovog rješenja.

Kriteriji evaluacije:

Kreativnost i inovativnost dizajna ambalaže. Prilagođenost dizajna ciljanim tržištima. Održivost materijala i procesa proizvodnje. Jasna prezentacija i argumentacija.

Ovaj metodički zadatak omogućuje učenicima da primijene svoje znanje o marketingu i globalizaciji te vanjskotrgovinskim praksama u konkretan dizajnerski zadatak. Potiče ih da razmišljaju holistički o održivosti, ekonomskim faktorima i praktičnim zahtjevima međunarodnih tržišta.

                                  


Trgovačka škola Split