2024-10-03 07:42:25 Ususret modularnoj nastavi Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja u školi Izradila: Ivana Prezzi Naša škola aktivno se priprema za značajne promjene u obrazovnom sustavu koje nas očekuju s početkom školske godine 2024./2025., kada se uvodi modularna nastava i u sektoru Ekonomija i trgovina. Tijekom nedavne radionice u organizaciji ASOO koja se provodila u našoj školi, nastavnici su se upoznali s konceptom modularne nastave, Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom (HKO) te izmjenama koje nas čekaju. U okviru tih promjena, cilj nam je prilagoditi nastavne metode kako bismo osigurali kvalitetnu primjenu novih kurikuluma i omogućili učenicima stjecanje specifičnih stručnih kompetencija. U sklopu prilagodbe nadolazećoj modularnoj nastavi, naši nastavnici su sudjelovali u izradi zadataka povezanih s odabirom relevantnih modula, scenarija poučavanja i osmišljavanjem konkretnih aktivnosti koje će omogućiti stjecanje ishoda učenja kroz radne situacije iz stvarnog poslovnog okruženja. Jedan od važnih elemenata koje ćemo unaprijediti jest integracija međupredmetnih tema, što ćemo dodatno razraditi kroz suradnju unutar nastavnog kolektiva. Cilj ovih aktivnosti je osigurati da učenici kroz novu metodologiju rada usvoje kompetencije koje su direktno povezane s tržištem rada, a mi ćemo kontinuirano prilagođavati naš pristup kako bi prijelaz na modularnu nastavu bio što učinkovitiji i prilagođen potrebama naših učenika i gospodarstva. Evo jednog primjera za modul Poslovna logistika, kojeg već provodimo u praksi unutar predmeta Tehnika vanjskotrgovinskog poslovanja, a koji nam omogućuje uvođenje inovativnih metoda poučavanja pri ostvarenju jednog iz skupa ishoda učenja (SIU) - Transport, špedicija i osiguranje u poslovnoj logistici: Odabrati vrste transporta i transportnu dokumentaciju u poslovnoj logistici Objasniti korištenje multimodalnog transporta u međunarodnoj logistici Primijeniti INCOTERMS klauzule za kopneni i zračni prijevoz u komercijalnom poslovanju Odabrati vrste špedicije i dokumentaciju u poslovanju špeditera Protumačiti vrste osiguranja ovisno o vrsti transporta u domaćoj i međunarodnoj logistici Izdvojiti transportne rizike ovisno o vrsti transporta i robe u domaćoj i međunarodnoj logistici Utvrditi nužne sastavnice ugovora o osiguranju robe u transportu u domaćoj i međunarodnoj logistici
Scenariji poučavanja za 2 školska sata
Uvoznik iz Hrvatske uvozi 2t kakaa iz Brazila po cijeni od 10$/kg. Stopa carine za kakao prah tarifne oznake 1806 10 15 za treće zemlje sukladno EU TARIC sustavu iznosi 8%. Tečaj 1 USD = 0,9 EUR. Stopa osiguranja iznosi 2% vrijednosti robe. Priložen je i dokument o porijeklu robe. Učenik se upućuje da izračuna vrijednost robe, iznos uvozne carine, cijenu robe s PDV-om te iznos osiguranja. Učenik se upućuje da ispiše svu špeditersku dokumentaciju (JCD, DCV i sl.) relevantnu za uvoz navedene robe, interpretira dokument o porijeklu tereta. Nastavnik priprema i oblikuje zadatak na temelju kojeg učenik ispisuje špeditersku dokumentaciju, interpretira dokument o porijeklu robe, izračunava vrijednost robe, iznos uvozne carine, cijenu robe s PDV-om te iznos osiguranja. Vrednovanje: Pomoću unaprijed definiranih kriterija za elemente vrednovanja (vrijednost robe, iznos uvozne carine, cijena robe s PDV-om, iznos osiguranja, špediterska dokumentacija-FIATA, dokument o poriijeklu robe) nastavnik boduje kalkulaciju i ispisane dokumente. Učenik provodi samoevaluaciju kalkulacije i ispisanih odnosno interpretiranih dokumenata. Realizacija aktivnosti za ostvarenje ishoda kojom bi se temeljem gore navedenog scenarija poučavanja osiguralo stjecanje ishoda učenika u školskim uvjetima Ishod: Odabrati vrste špedicije i dokumentaciju u poslovanju špediteraSimulacija uvoza i špedicijskog procesa za kakao prah Cilj aktivnosti: Učenici će kroz simulaciju uvoza 2t kakao praha iz Brazila razviti vještine odabira i popunjavanja špediterske dokumentacije, te izračuna troškova vezanih uz uvozne carine, PDV i osiguranje, sukladno stvarnim procedurama uvoza robe u Hrvatsku. Fokus je na stjecanju praktičnih vještina špedicije i poslovne dokumentacije kroz konkretan primjer. Koraci aktivnosti: Uvodno predavanje (10 min): Nastavnik daje uvod o uvoznim procedurama, naglašavajući ulogu špeditera i ključne dokumente kao što su Jedinstvena carinska deklaracija (JCD), Deklaracija o carinskoj vrijednosti (DCV), te važnost dokumenta o porijeklu robe. Ukratko objašnjava tarifni sustav EU (TARIC), stopu carine za treće zemlje i kako to utječe na uvoznike iz Hrvatske. Obrada scenarija (15 min): Učenici dobiju zadatak temeljen na zadanom scenariju. U zadatku se nalaze ključni podaci: Uvoz 2t kakao praha iz Brazila Cijena: 10 USD/kg Tečaj: 1 USD = 0,9 EUR Stopa carine: 8% prema TARIC sustavu Stopa osiguranja: 2% Postoji dokument o porijeklu robe, što ukazuje na preferencijalni tretman. Računanje vrijednosti i troškova (20 min): Učenici u grupama od po 3-4 osobe rade kalkulacije troškova uvoza: Vrijednost robe: 2t × 10 USD/kg = 20.000 USD Pretvaranje u EUR: 20.000 USD × 0,9 = 18.000 EUR Osiguranje: 2% od vrijednosti robe: 18.000 EUR × 0,02 = 360 EUR Carinska vrijednost (CIF): Vrijednost robe + osiguranje: 18.000 EUR + 360 EUR = 18.360 EUR Carina: 8% od carinske vrijednosti: 18.360 EUR × 0,08 = 1.468,80 EUR PDV: Vrijednost robe + carina + osiguranje × stopa PDV-a (25%): (18.000 EUR + 1.468,80 EUR + 360 EUR) × 0,25 = 4.457,20 EUR Ukupna cijena robe s PDV-om: 18.000 EUR + 1.468,80 EUR + 360 EUR + 4.457,20 EUR = 24.286 EUR. Odabir i ispunjavanje špediterske dokumentacije (25 min): Učenici primjenjuju znanje o dokumentaciji, popunjavajući sljedeće: Jedinstvena carinska deklaracija (JCD): uključujući podatke o vrijednosti robe, iznosu carine, osiguranju i PDV-u. Deklaracija o carinskoj vrijednosti (DCV): s detaljima o vrijednosti robe i dodacima kao što su troškovi transporta i osiguranja. Pregledavaju dokument o porijeklu robe iz Brazila i koriste ga za smanjenje carinske stope, ako su uvjeti ispunjeni. Prezentacija rješenja (20 min): Svaka grupa prezentira svoje izračune i ispunjenu dokumentaciju. Poseban fokus stavlja se na točnost popunjenih podataka te pravilnu interpretaciju i primjenu dokumenta o porijeklu robe. Povratna informacija i samoevaluacija (15 min): Nakon prezentacije, nastavnik daje povratne informacije, komentira točnost kalkulacija i popunjenih dokumenata. Učenici provode samoevaluaciju koristeći unaprijed definirane kriterije: točnost kalkulacija, razumijevanje špediterske dokumentacije, interpretacija dokumenta o porijeklu robe. Zaključak i refleksija (5 min): Nastavnik sumira najvažnije elemente postupka, naglašavajući važnost pravilnog popunjavanja špediterske dokumentacije i kako svaki dio utječe na ukupne troškove uvoza.Kriteriji ocjenjivanja: Točnost kalkulacije vrijednosti robe i troškova (vrijednost robe, osiguranje, carina, PDV) Učenici moraju točno izračunati sve troškove povezane s uvozom robe, uključujući vrijednost robe u EUR, iznos carine, osiguranje i PDV. Ocjenjuje se preciznost u korištenju tečaja, primjeni carinske stope i pravilno računanje svih financijskih elemenata. Ispravno popunjavanje špediterske dokumentacije (JCD, DCV) Učenici moraju točno ispuniti Jedinstvenu carinsku deklaraciju (JCD) i Deklaraciju o carinskoj vrijednosti (DCV), uključujući sve relevantne podatke. Pazi se na pravilnu uporabu pojmova, točnost unesenih podataka te poznavanje funkcije i značenja svakog dijela dokumentacije. Točna interpretacija dokumenta o porijeklu robe Učenici trebaju pravilno interpretirati dokument o porijeklu robe, razumjeti njegovu ulogu u preferencijalnom carinskom tretmanu te utvrditi da li roba ispunjava uvjete za povoljnije carinske stope. Ocjenjuje se razumijevanje važnosti dokaza o porijeklu robe u kontekstu međunarodne trgovine. Samoevaluacija i refleksija Učenici će reflektirati o procesu rješavanja zadatka, analizirati vlastite pogreške i razmotriti moguća poboljšanja. Samoevaluacija treba uključivati osvrt na točnost kalkulacija, preciznost popunjavanja dokumentacije te vlastiti napredak u učenju.Učenici dobivaju ocjenu na temelju ukupnog uspjeha u svakom dijelu aktivnosti, uz naglasak na ispravno popunjavanje špediterske dokumentacije i preciznost kalkulacija. Vrednovanje za učenje i kao učenje Vrednovanje za učenje: Ova metoda vrednovanja koristi se tijekom cijelog procesa kako bi nastavnik mogao pratiti napredak učenika i osigurati da učenici razvijaju tražene kompetencije. Povratne informacije nastavnika pružaju se kontinuirano tijekom rada na zadatku. Nastavnik će pružiti konkretne savjete o tome gdje su učenici napravili pogreške i kako mogu poboljšati svoje kalkulacije ili popunjavanje dokumentacije. Primjer: Tijekom popunjavanja špediterske dokumentacije, nastavnik može ukazati na eventualne nedostatke ili greške (npr. neispravno uneseni podaci o osiguranju) te učeniku sugerirati kako ispravno popuniti taj dio. Vrednovanje kao učenje: Učenici aktivno sudjeluju u procesu učenja kroz samoevaluaciju i refleksiju o vlastitom napretku. Samoprocjena: Učenici će imati priliku analizirati svoje kalkulacije i popunjene dokumente, uspoređivati ih s ispravnim primjerima, te evaluirati vlastite pogreške. Cilj je razviti svijest o vlastitom učenju i napretku. Grupe će razmjenjivati mišljenja, uspoređivati rješenja i davati međusobne povratne informacije. Na taj način učenici razvijaju sposobnost kritičkog promišljanja i procjene vlastitog rada. Primjer: Učenik može osvijestiti kako točnost unesenih podataka u JCD utječe na ukupan izračun carinskih troškova na ukupan izračun carinskih troškova te na osnovu samoevaluacije tražiti dodatne povratne informacije od nastavnika ili vršnjaka kako bi poboljšao svoj rad.Kombinacija ovih oblika vrednovanja osigurava da učenici ne samo da postižu ciljeve učenja, već i razvijaju vlastitu svijest o procesu učenja i vlastitom napretku, što im pomaže u dugoročnom usvajanju znanja i vještina.
Ishodi međupredmetnih tema koji se ostvaruju realizacijom ove aktivnosti su: MPT Poduzetništvo: Učenici razvijaju poduzetničke kompetencije razumijevajući troškove i postupke uvoza robe te kalkulirajući potencijalnu dobit. Razvijaju osjećaj odgovornosti i donošenje poslovnih odluka na temelju ekonomskih parametara, kao što su troškovi carine i osiguranja. MPT Održivi razvoj: U okviru interpretacije dokumenta o porijeklu robe, učenici uče o važnosti sljedivosti i etičkih standarda u poslovanju (održivi dobavni lanci, etička proizvodnja kakaa). Rasprava o uvjetima proizvodnje kakaa iz Brazila potiče svijest o ekološkim i društvenim aspektima međunarodne trgovine. MPT IKT: Učenici koriste digitalne alate za popunjavanje špediterske dokumentacije (JCD, DCV) i računanje troškova uvoza, čime jačaju svoje digitalne vještine. Korištenje online izvora i digitalnih alata (primjerice EU TARIC sustav) u sklopu aktivnosti. MPT Učiti kako učiti: Aktivnosti su strukturirane tako da učenici samostalno ili u grupi rješavaju problem, razvijajući strategije samostalnog učenja i evaluacije rješenja. Učenici provode samoevaluaciju kalkulacija i špediterske dokumentacije te reflektiraju o svom procesu učenja. MPT Građanski odgoj i obrazovanje: Aktivnost uključuje raspravu o globalnoj trgovini, pravima potrošača i etičkim standardima uvoza i izvoza, što doprinosi razumijevanju širih društvenih i pravnih okvira međunarodne trgovine. |
Trgovačka škola Split |