2024-10-25 11:19:37 16. Festival prava djece: diskriminacija Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja Izradile: Ivana Prezzi, Suzana Ković i Lucija Makjanić Čapalija Korelacija predmeta Hrvatski jezik, Etika i Poslovne komunikacije ostvarena je kroz zajedničku aktivnost učenika drugih, trećih i četvrtih razreda koji su, uz potporu profesorica, sudjelovali u prikazivanju i analizi filma Biti čovjek. Film, prikazan na 16. Festivalu prava djece, tematizira izazove s kojima se Romi suočavaju u suvremenom društvu, prikazujući kako u 21. stoljeću još uvijek postoje predrasude i diskriminacija prema ovoj manjinskoj skupini. TV reportaža Biti čovjek kroz osobne priče Roma ističe njihove napore u borbi protiv stereotipa i predrasuda, naglašavajući vrijednosti ljubavi prema jeziku, narodu i kulturi, kao i njihovo pravo na jednakost i poštovanje kao građana. Nakon zajedničkog gledanja filma, učenici su u okviru predmeta Poslovne komunikacije dobili zadatak izraditi prezentacije na temu Diskriminacija, u kojima su trebali kritički analizirati prikazanu problematiku i predložiti načine suzbijanja stereotipa i predrasuda u društvu. Ova inovativna metoda poučavanja omogućila je učenicima da kroz multimedijalni sadržaj i interdisciplinarni pristup razumiju društvene izazove, razvijaju empatiju te kroz praktičan rad primjene stečena znanja. Kroz ovakav pristup učenici su ostvarili sljedeće međupredmetne ishode i ishode struke: Međupredmetni ishodi: Razvoj kritičkog mišljenja i razumijevanje društvenih pitanja – učenici su promišljali o nepravdama prema Romima, analizirali različite perspektive i razvijali vlastite stavove. Komunikacija i izražavanje – učenici su usavršavali vještine verbalnog i vizualnog izražavanja kroz izradu i prezentaciju zadane teme. Građanski odgoj i etika – učenici su kroz primjer diskriminacije Roma učili o važnosti poštivanja različitosti, ljudskih prava i prava manjina. Korištenje digitalnih alata – učenici su usvojili praktične vještine korištenja digitalnih alata potrebnih za izradu i predstavljanje prezentacija.Ishodi struke iz predmeta Poslovne komunikacije 3: Vještine prezentiranja i profesionalne komunikacije – učenici su usavršavali vještine strukturiranja i jasnoće usmene prezentacije. Korištenje primjerenih komunikacijskih strategija – učenici su prilagodili jezik i ton komunikacije tako da potiču razumijevanje, toleranciju i dijalog. Razumijevanje poslovne etike i socijalne odgovornosti – kroz analizu diskriminacije učenici su razumjeli važnost socijalne odgovornosti u profesionalnom i društvenom kontekstu. Razvijanje timskog rada i suradnje – učenici su zajedničkim radom razvijali vještine suradnje i međusobnog podržavanja u radnom timu.Učenici će debatirati na satu Hrvatskog jezika u nastavnom procesu koji slijedi i na taj način ostvariti ishode predmeta Hrvatski jezik: - učenik raspravlja u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja (A.4.1) - određuje temu, oblik, svrhu i namjenu rasprave: informiranje, dokazivanje - oblikovanja argumenata i protuargumenata - procjenjuje valjanost informacije - govori u skladu s govornom ulogom - razgovara radi donošenja zajedničkoga zaključka o mogućem rješenju problemske situacije ili o zajedničkoj odluci - razlikuje činjenice od mišljenja i vrijednosnih sudova - izriče stav, navodi argumente i protuargumente - samostalno primjenjuje stečena znanja o hrvatskome standardnom jeziku, uvažava pravogovornu normu, govorne vrednote i neverbalne znakove - učenik procjenjuje utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja (C.4.1) - procjenjuje različita djelovanja tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na oblikovanje na oblikovanje vlastitog doživljaja stvarnosti i identiteta - učenik obrazlaže povezanost vlastitog i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova (C.4.2) - uspoređuje pojave iz različitih kulturnih krugova i opisuje njihove utjecaje na oblikovanje kulturnog identiteta - posjećuje kulturno-umjetničke događaje i manifestacije u stvarnom i digitalnom okružju i procjenjuje ih. Predmetnim se područjem (Kultura i mediji) - potiče razvoj znanja o sebi i drugima, uvažavanje različitih uvjerenja i vrijednosti te se omogućuje djelovanje u društvenoj zajednici - razumijevanje kulture s gledišta svakodnevnoga života, s društvenoga gledišta, kulture u odnosu na popularnu kulturu i kulture u odnosu prema književnosti i ostalim umjetnostima te utjecaj kulture na oblikovanje vlastitoga kulturnog identiteta - poticanje svjesnosti o jedinstvenosti i vrijednosti različitih mišljenja, stavova i ideja, društava i kultura sa svrhom uspješne komunikacije te razumijevanja drugih i drukčijih. Učenici zauzimaju kritički odnos prema prikupljenim informacijama iz medija i uvježbavaju procijeniti i vrjednovati njihove svrhe i namjene te ih stvaralački preoblikovati primjenom različitih strategija slušanja i govorenja na osnovu argumenata i protuargumenata radi donošenja zajedničkoga zaključka o mogućem rješenju problemske situacije, naravno pri tomu uvažavajući vrijednosti različitih mišljenja, stavova i ideja, kao i poštujući pravogovornu normu. Odgojno-obrazovni ishodi iz predmeta Etika: - predlaže, argumentira i brani rješenje problema iz perspektive vlastitoga sustava vrijednosti - osmišljava načine na koje može potaknuti bližnje (prijatelje, članove obitelji, kolege s izvanškolskih aktivnosti, susjede i sl.) na razgovor i razmjenu mišljenja o problemima društva i o etičkim vrijednostima - određuje na primjerima značenje temeljnih etičkih pojmova vezanih uz moralne i etičke probleme u politici i pravu - izabire postupke kojima ne ugrožava ljudska prava.Škola je odgojno-obrazovna ustanova i vrlo je važno ozračje za formiranje osobnosti. Integracija ova tri predmeta u zajednički projekt pokazala se kao primjer dobre prakse koja inovativnim metodama učenicima pomaže u razvijanju emocionalne inteligencije, kritičkog mišljenja i profesionalnih komunikacijskih vještina, čime ih priprema za uspješno djelovanje u multikulturnom i inkluzivnom društvu. Učenički radovi u prilogu: |
Trgovačka škola Split |