2024-11-27 15:02:10

Scenarij nastave: Posjet Muzeju iluzija u Splitu i refleksija o AI halucinacijama i iluzijama

Primjer dobre prakse inovativnih metoda pučavanja

Izradile: Ivana Prezzi, Magda Barišić i Romana Rodin

Posjet Muzeju iluzija u Splitu  spojio je tehnološke, etičke i jezične aspekte obrazovanja, omogućujući učenicima da dublje razumiju povezanost između umjetne inteligencije, ljudske percepcije i jezičnih kompetencija. Muzej iluzija pružio je jedinstveno iskustvo koje je potaknulo kreativno razmišljanje i interdisciplinarni pristup učenju.

Predmet: Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene
Izvannastavna aktivnost: The English Club
Datum: 27. studenog 2024.
Lokacija: Muzej iluzija, Split (https://split.muzejiluzija.com/)
Trajanje: 4 školska sata (posjet + refleksija)

Korelacija predmeta i aktivnosti:

Predmet Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene bavio se temom halucinacija umjetne inteligencije, lažnim percepcijama podataka koje AI generira zbog ograničenja tehnologije. Posjet Muzeju iluzija omogućio je učenicima praktičan uvid u sličnosti između ljudskih iluzija i AI pogrešaka, poput interpretacije lažnih informacija. Izvannastavna aktivnost The English Club integrirana je kroz nastavnu jedinicu What’s On, gdje su učenici vježbali engleski jezik kroz kulturne aktivnosti i diskusije o aktualnim temama. Posjet muzeju i refleksija o izložbi omogućili su povezivanje jezičnih i tehnoloških sadržaja.

Tijek nastavnog dana

1. Posjet Muzeju iluzija (120 minuta)

Učenici oba programa posjetili su Muzej iluzija u Splitu 27. studenog 2024. uz stručnog vodiča. Kroz interaktivne izložbe, poput obrnute sobe, klon sobe i vrtloga, upoznali su se s načinima na koje ljudski mozak interpretira informacije i kako te interpretacije mogu biti zavaravajuće. Vodič je objasnio povezanost između perceptivnih iluzija i načina na koji AI pogrešno interpretira podatke, pružajući konkretne primjere poput neprikladnih AI preporuka ili netočnih emocionalnih analiza.

 

 

 

2. Diskusija i postavljanje zadatka (30 minuta)

Učenici su nakon posjeta raspravljali o vlastitim iskustvima u muzeju i povukli paralelu između ljudskih iluzija i halucinacija AI-a, analizirajući kako obje pogreške utječu na donošenje odluka. Nastavnici su objasnili zadatak: Napisati esej na hrvatskom jeziku uz pomoć alata ChatGPT, za učenike predmeta Umjetna inteligencija, reflektirajući o viđenom u muzeju te kako se to povezuje s AI halucinacijama. Napisati esej na engleskom jeziku za članove The English Club-a, u kojem će opisati muzejski posjet, povezati ga s temom iluzija te povezati s nastavnom jedinicom What’s On.

3. Eseji (60 minuta)

za predmet Umjetna inteligencija- učenici pišu eseje u kojima povezuju: Kako AI halucinacije, poput lažnih tržišnih trendova ili pogrešnog prepoznavanja emocija, imaju paralelu u perceptivnim iluzijama viđenim u muzeju. Primjere gdje AI halucinacije mogu izazvati etičke dileme, poput donošenja pogrešnih poslovnih odluka. za The English Club- esej na engleskom jeziku uključuje: Kratki opis posjeta i izložbi. Refleksiju o ulozi iluzija u svakodnevnom životu i poveznicu s temom halucinacija. Učenici opisuju kako muzejski sadržaj proširuje njihovo razumijevanje svijeta kroz kulturne i tehnološke perspektive.

Ostvareni ishodi fakultativnog predmeta Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene:

prepoznati sličnosti između ljudskih i AI pogrešaka raspraviti moguće etičke probleme poput donošenja krivih poslovnih odluka ili povrede privatnosti uzrokovanih netočnim AI interpretacijama povezati pojmove poput netočnih financijskih analiza, neprikladnih preporuka proizvoda i lažnih trendova s primjerima viđenim u muzeju procijeniti potencijalne posljedice AI pogrešaka u poslovnom i društvenom kontekstu, ističući potrebu za oprezom pri razvoju i korištenju tehnologije

Ostvareni ishodi za izvannastavnu aktivnost The English Club:

objasniti razlike i sličnosti između vlastite i kultura povezanih s engleskim jezikom kroz percepciju iluzija i stvarnosti provjeriti poznavanje jezičnog sadržaja pisanjem eseja povezanih s iluzijama i AI halucinacijama primijeniti gramatička pravila prilikom pisanja eseja napisati osvrte na viđene iluzije i njihovu povezanost s AI halucinacijama istražiti engleski jezik i kulturu kroz terminologiju vezanu uz iluzije i tehnologiju

 

Ostvareni ishodi međupredmetnih tema :

 

Osobni i socijalni razvoj (osr)

Ostvarivali suradnju u timu tijekom zajedničkih aktivnosti u muzeju i diskusijama nakon posjeta. Izražavali vlastito mišljenje o moralnim i etičkim dilemama kroz pisanje eseja. Razvijali odgovornost za vlastito učenje aktivnim sudjelovanjem u zadacima i pridržavanjem vremenskih rokova.

Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije (ikt)

Samostalno tražili i analizirali informacije o Muzeju iluzija koristeći dostupne digitalne izvore. Primjenjivali digitalne alate za obradu teksta prilikom pisanja eseja. Komunicirali u digitalnom okružju kroz razmjenu eseja i povratnih informacija s nastavnicima.

Učiti kako učiti (uku)

Razvijali interes za učenje kroz povezivanje sadržaja iluzija, etike i AI halucinacija. Procjenjivali vlastiti napredak pisanjem eseja i kroz povratne informacije nastavnika i vršnjaka. Izgrađivali sliku o sebi kao učenicima preuzimanjem odgovornosti za ispunjenje zadataka i sudjelovanje u diskusijama.

Ova aktivnost pružila je učenicima priliku da kroz integraciju različitih sadržaja razvijaju ključne vještine, odgovornost i suradnju, uz korištenje digitalnih alata i primjenu etičkih razmatranja.


Trgovačka škola Split