2025-03-19 17:37:00

Vodič za sigurnu online kupovinu

Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja

Izradila: Marija Istenić

Online kupovina postala je dio svakodnevice - brza je, praktična i dostupna 24/7. No, s brojnim prednostima dolaze i određeni rizici. Upravo zato je važno znati kako sigurno kupovati, prepoznati pouzdane trgovine, zaštititi osobne podatke i izbjeći moguće prijevare.

Povodom Svjetskog dana prava potrošača 15. ožujka 2025., učenike 3. i 4. razreda naše škole mentorica Marija Istenić uključila je u edukativnu i praktičnu aktivnost izrade Vodiča za sigurnu online kupovinu. Aktivnost je imala za cilj osvijestiti učenike o važnosti odgovornog ponašanja prilikom internetske kupovine te ih informirati o osnovnim pravima i zaštiti potrošača u digitalnom okruženju.

 

 

Učenici su istražili najvažnije aspekte sigurnosti prilikom internetske kupovine i svoje znanje pretočili u edukativne materijale.

Vodič sadrži četiri ključna poglavlja:

1. Kako prepoznati sigurnu web trgovinu?

Učenici provjeravaju nalazi li se oznaka HTTPS u adresnoj traci stranice. Istražuju recenzije korisnika i reputaciju trgovine. Upozoravaju se sumnjive e-mail adrese i nedostatak kontakt podataka.

2. Načini plaćanja i zaštita podataka

Učenici preporučuju korištenje sigurnih načina plaćanja poput PayPala ili kreditnih kartica s dodatnom zaštitom. Učenici stiču važnost ne dijeljenja osjetljivih podataka (PIN-ova, lozinki) putem e-maila. Učenici naglašavaju važnost redovite promjene lozinki i korištenja dvofaktorske autentifikacije (2FA).

3. Kako izbjeći prijevare i lažne ponude?

Učenici savjetuju oprez kod ponuda koje zvuče “predobro da bi bile istinite”. Uče kako prepoznati phishing napade, lažne e-mailove i sumnjive poveznice. Upozoravaju na kopije poznatih trgovina koje služe za prijevare. 4. Prava potrošača i sigurnost dostave Učenici provjeravaju pravila povrata i reklamacije prije kupnje. Naglašavaju važnost informiranja o pravima na povrat i reklamaciju. Učenici preporučuju korištenje pouzdanih dostavnih službi i čuvanje potvrda o kupnji. Učenici podsjećaju kako je praćenje pošiljke i sigurna dostava važan dio procesa kupovine.

Učenici su svoj vodič predstavili u različitim oblicima - od digitalnih prezentacija do tiskanih brošura i plakata. Kako bi vodič bio zanimljiv i lako razumljiv, koristili su slike, grafikone i konkretne primjere iz svakodnevnog života.

Obilježavanjem ovog dana, učenici su ne samo usvojili vrijedna znanja o zaštiti potrošača, već su i aktivno pridonijeli jačanju svijesti o sigurnosti na internetu. Njihov angažman i kreativnost najbolji su pokazatelj da i mladi mogu biti odgovorni digitalni građani.

Aktivnosti učenika, ishodi učenja, međupredmetne teme i radovi učenika na Padletu:


Trgovačka škola Split