2022-11-06 11:56:57

SMJERNICE ZA RAD S DAROVITIM UČENICIMA KOMERCIJALNO-TRGOVAČKE ŠKOLE SPLIT

Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo je dana 28.10.2022. Smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima. Individualizacije postupaka važne su za odgojno-obrazovni napredak darovitih učenika. Mogućnosti individualizacije su brojne i specifične za pojedinoga darovitog učenika. Potrebno je primjenjivati one individualizirane postupke koji najbolje odgovaraju odgojno-obrazovnim potrebama darovitog učenika, pratiti njihovu učinkovitost i u slučaju potrebe ih mijenjati i uvoditi nove, pri čemu je važna suradnja nastavnika, stručnih suradnika, učenika i roditelja/skrbnika. Korist od individualiziranog pristupa ima sam daroviti učenik, drugi učenici i nastavnici, a pozitivno utječe i na razredno ozračje. U našoj se školi već dugi niz godina održavaju brojna natjecanja iz strukovnih predmeta kao što su Poduzetništvo i/ili Komercijalni poslovi i/ili Prodajne vještine. Upravo takva natjecanja su odličan primjer rada sa darovitom djecom.

Primjeri individualizacije pristupa prema navedenim Smjernicama su: davanje zahtjevnijih zadataka, pripremanje dodatnih zadataka (radnih listova) za slučaj da učenik brže riješi zadane zadatke, čime se izbjegava dosađivanje i ometanje nastave, omogućavanje darovitom učeniku da predstavi naučeno na drukčiji način (aktivnost, projekt, uradak i sl.), aktivno uključivanje darovitog učenika u proces učenja, poučavanja i vrednovanja, zadavanje tema u području interesa darovitog učenika i predstavljanje tema drugim učenicima, usmjeravanje darovitog učenika na povremenu vršnjačku pomoć učenicima, prihvaćanje i poticanje ideja darovitih učenika da ih dijele s učiteljima/nastavnicima i učenicima, zadavanje kreativnih zadataka u kojima do izražaja dolazi domišljatost i originalnost darovitih učenika, osiguranje u učionici mjesta s različitim igrama koje potiču kreativnost i rješavanje problema, poticanje točnosti i urednosti, ali tolerirati neuredan rukopis, usmjeravati se na sadržaj, a ne na formu, biti fleksibilan (primjerice, dopustiti učeniku da pisanu provjeru napiše na računalu ili da zadatak riješi na svoj način), izbjegavati rutinske i monotone zadatke (prepisivanje teksta, uvježbavanje sadržaja koje su već svladali, domaće zadaće koje sadrže obrazovne sadržaje koje je učenik već usvojio), ne tražiti doslovnu reprodukciju, manje se usmjeravati na činjenična znanja, a više na konceptualno mišljenje, prihvaćati neuobičajene prijedloge, priznati rješavanje zadataka drukčijim postupkom, priznati kao točan zadatak i ako postupci rješavanja nisu navedeni (neki daroviti učenici koriste mentalno predočavanje za rješavanje matematičkih zadataka), omogućiti da se daroviti učenik u razredu predstavi s onim što može i zna, dogovoriti pravila (primjerice ako učenik često postavlja pitanja, što učitelj/nastavnik doživljava kao ometanje, dogovoriti da ih zapiše i postavi u dogovoreno vrijeme i sl.).

U smjernicama za rada sa darovitim učenicima također se navodi: „Razlikovni kurikulum za darovite učenike u srednjoškolskome odgoju i obrazovanju predstavlja unošenje izmjena u predmetne kurikulume i kurikulume međupredmetnih tema, pri čemu se prihvaćaju već navedena načela kurikulumskog planiranja za darovite učenike. Razlikovni kurikulum uvodi se za sve darovite učenikeRazlikovni i individualizirani kurikulum treba polaziti od utvrđenoga inicijalnog stanja, odnosno prethodno utvrđene razine usvojenosti znanja i vještina učenika. Razlikovni i individualizirani kurikulum za darovite učenike treba biti:

 - fleksibilan i omogućiti individualizaciju

- temeljen na poticanju viših razina kognitivnih procesa - usmjeren na razvoj kreativnosti

- temeljen na odgojno-obrazovnim ishodima više razine, tj. razlikovnim sadržajima i aktivnostima kojima se ti ishodi ostvaruju.

Kao takav on omogućava: - obogaćivanje, ubrzavanje i različito grupiranje prema potrebama učenika

 - fleksibilan raspored školskih dnevnih aktivnosti

- cjeloviti razvoj učenika: intelektualni, ali i emocionalni i socijalni razvoj učenika

- učenje izvan učionice - rad s mentorima

- primjenu resursa iz uže i šire društvene zajednice.

Također dopušta:

- različite sadržaje i aktivnosti učenja

- odgojno-obrazovne ishode više razine

- primjenu raznolikih pristupa učenju i poučavanju

- različite brzine napredovanja

- učenje u različitim okružjima

- primjenu posebnih oblika podrške za darovite učenike s teškoćama u razvoju.

Pri kurikulumskome planiranju odgojno-obrazovnoga rada u svim odgojno-obrazovnim ciklusima, polazeći od smjernica i preporuka tima za darovite, učitelji/nastavnici planiraju i bilježe prikladne oblike odgojno-obrazovne podrške, odnosno izmjene u kurikulumu za konkretne darovite učenike. Prikladni oblici podrške osiguravaju:

- emocionalno sigurno ozračje

- ponudu smislenih i izazovnih aktivnosti

- prikladnu socijalizaciju i pripadnost skupini vršnjaka (kronoloških vršnjaka, ali i vršnjaka prema mentalnoj dobi, odnosno sposobnostima)

- naglasak stavljen na proces učenja i potrebe učenika, a ne samo na iznimne uratke i rezultate 28

- maksimalni razvoj viših razina kognitivnih procesa

- fleksibilnost i otvorenost.“

Potpun sadržaj Smjernica za rad s darovitom djecom i učenicima dostupan je na https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Publikacije/Smjernice-za-rad-s-darovitom-djecom-i-ucenicima.pdf

Ivana Prezzi, prof.


Trgovačka škola Split